[V70 II 2.4 170km] sondy lambda - przebieg
-
- V
- Posty: 19
- Rejestracja: 2012-02-28, 19:50
- VOLVO: V70
- Silnik: 2.4
- KW/KM/NM: 125/170
- Rok: 2000
- Był na spocie: 0
- Średnie spalanie: 12Lpg
- Przebieg: 200000
- Lokalizacja: Opole
- Status: Offline
[V70 II 2.4 170km] sondy lambda - przebieg
Witam serdecznie
Nie znalazłem niestety w wyszukiwarce informacji na temat przebiegów i wartości sond lamda w moim Volvo.
Walczę z błędem p0420 - zbyt niska wydajność katalizatora, chciałbym się upewnić czy przypadkiem nie mam padniętej sondy.
Poniżej wykres przebiegu obu sond z ELM.
Nie znalazłem niestety w wyszukiwarce informacji na temat przebiegów i wartości sond lamda w moim Volvo.
Walczę z błędem p0420 - zbyt niska wydajność katalizatora, chciałbym się upewnić czy przypadkiem nie mam padniętej sondy.
Poniżej wykres przebiegu obu sond z ELM.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Diagnostyka Vida - Opole, kontakt na prv
-
- VOLV
- Posty: 697
- Rejestracja: 2010-07-15, 17:22
- Imię: Kuba
- VOLVO: V70
- Silnik: 1.6 D
- KW/KM/NM: --/109/240
- Rok: 2010
- Był na spocie: 0
- Średnie spalanie: 11
- Przebieg: 160000
- Lokalizacja: Łódź
- Status: Offline
Re: [V70 II 2.4 170km] sondy lambda - przebieg
lucas1981, stawialbym na przytkany katalizator....
-
- V
- Posty: 19
- Rejestracja: 2012-02-28, 19:50
- VOLVO: V70
- Silnik: 2.4
- KW/KM/NM: 125/170
- Rok: 2000
- Był na spocie: 0
- Średnie spalanie: 12Lpg
- Przebieg: 200000
- Lokalizacja: Opole
- Status: Offline
Re: [V70 II 2.4 170km] sondy lambda - przebieg
ok, jak go odetkać w takim razie ? czy jedyna opcja to wymiana ?
Diagnostyka Vida - Opole, kontakt na prv
- adamusss
- VOLVO
- Posty: 1941
- Rejestracja: 2012-02-04, 12:57
- Imię: hmm
- VOLVO: C70
- Silnik: 2,4T HPT :)
- KW/KM/NM: 193KM+ (~300KM)
- Rok: 2000
- Był na spocie: 4
- Średnie spalanie: ~11,5PB/~14,5LPG
- Przebieg: 0
- Lokalizacja: Otwock/Warszawa/Sochaczew
- Status: Offline
Re: [V70 II 2.4 170km] sondy lambda - przebieg
zawsze jeszcze można wyciąć... wtedy nie będzie się już przytykać
-
- V
- Posty: 19
- Rejestracja: 2012-02-28, 19:50
- VOLVO: V70
- Silnik: 2.4
- KW/KM/NM: 125/170
- Rok: 2000
- Był na spocie: 0
- Średnie spalanie: 12Lpg
- Przebieg: 200000
- Lokalizacja: Opole
- Status: Offline
Re: [V70 II 2.4 170km] sondy lambda - przebieg
a robił ktoś z was patent z diodą shotkego ?
Wyciąć można ale druga sonda zwariuje wtedy
Wyciąć można ale druga sonda zwariuje wtedy
Diagnostyka Vida - Opole, kontakt na prv
-
- VOLV
- Posty: 697
- Rejestracja: 2010-07-15, 17:22
- Imię: Kuba
- VOLVO: V70
- Silnik: 1.6 D
- KW/KM/NM: --/109/240
- Rok: 2010
- Był na spocie: 0
- Średnie spalanie: 11
- Przebieg: 160000
- Lokalizacja: Łódź
- Status: Offline
Re: [V70 II 2.4 170km] sondy lambda - przebieg
lucas1981, sa spycjalne tuleje ktore sie montuje bo wycieciu kata i w te tuleje wkrecasz sonde o wszystko jest cacy
-
- V
- Posty: 19
- Rejestracja: 2012-02-28, 19:50
- VOLVO: V70
- Silnik: 2.4
- KW/KM/NM: 125/170
- Rok: 2000
- Był na spocie: 0
- Średnie spalanie: 12Lpg
- Przebieg: 200000
- Lokalizacja: Opole
- Status: Offline
Re: [V70 II 2.4 170km] sondy lambda - przebieg
Witam
Co sądzicie o tym komunikacie z Vidy ? złe ustawienie gazu czu kat do wymiany ?
Co sądzicie o tym komunikacie z Vidy ? złe ustawienie gazu czu kat do wymiany ?
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Diagnostyka Vida - Opole, kontakt na prv
-
- VIP
- Posty: 7624
- Rejestracja: 2009-02-15, 23:05
- Imię: Kamil
- VOLVO: V70 + LPG OMEGAS / V40
- Silnik: 2,4 T (B5254T)/2,0 T4+
- KW/KM/NM: seria;) / 235KM
- Rok: 1998
- Był na spocie: 5
- Średnie spalanie: 15 l(LPG)/ 12l (LPG)
- Przebieg: 400
- Lokalizacja: Otwock
- Status: Offline
- Kontakt:
Re: [V70 II 2.4 170km] sondy lambda - przebieg
Na początek sprawdź szczelność wydechu, przydało by się też popatrzeć na pracę sondy - wykres.
Sama sonda to pewnie Denso a więc nie jest tanio i wg mnie warto sprawdzić wszystko zanim się ją wymieni.
Aha sprawdź też wiązkę sondy oraz czy styki w kostce nie są utlenione.
Sama sonda to pewnie Denso a więc nie jest tanio i wg mnie warto sprawdzić wszystko zanim się ją wymieni.
Aha sprawdź też wiązkę sondy oraz czy styki w kostce nie są utlenione.
Diagnostyka i naprawa VOLVO i innych marek.
Montaż i serwis instalacji LPG.
Kontakt na PW lub tel. 503904898
Montaż i serwis instalacji LPG.
Kontakt na PW lub tel. 503904898
-
- VOLVO
- Posty: 2643
- Rejestracja: 2013-11-18, 21:56
- Imię: Sebastian
- VOLVO: S60
- Silnik: 2.4i B5244S2 AW55-50
- KW/KM/NM: 103/140/220
- Rok: 2002
- Był na spocie: 8
- Przebieg: 355000
- Lokalizacja: Świdnik/Lublin
- Status: Offline
Re: [V70 II 2.4 170km] sondy lambda - przebieg
Dołączę się do pytania.
Ponieważ wydaje mi się że pali trochę dużo LPG (14l w trybie 40% miasto, 60% trasa) podłączyłem VIDE i puściłem przebiegi sond lambda. Wyszły tak:
Wykres robiony na LPG na biegu jałowym na rozgrzanym układzie wydechowym.
Zastanawiam się czy ta sonda tylna pracuje prawidłowo bo chyba powinna pracować tak aby dawać "sinusa" i napięcie powinno oscylować wokół 0,5V zmieniając się co 5s na biegu jałowym Czy po wykresie można wnioskować że sonda do wymiany czy raczej coś z katalizatorem? Pierwsza sonda jak widać daje lambda=1. Gazownicy się dziwili trochę że po odpaleniu na biegu jałowym komputer daje duże korekty wtrysku które po dodaniu gazu wracały do podobno prawidłowych i że może z tego powodu palić więcej stojąc w mieście na światłach.
VIDA nie zgłasza żadnych błędów. ELM marudzi w "monitors" że coś nie tak z czujnikiem tlenu i z katalizą.
Ponieważ wydaje mi się że pali trochę dużo LPG (14l w trybie 40% miasto, 60% trasa) podłączyłem VIDE i puściłem przebiegi sond lambda. Wyszły tak:
Wykres robiony na LPG na biegu jałowym na rozgrzanym układzie wydechowym.
Zastanawiam się czy ta sonda tylna pracuje prawidłowo bo chyba powinna pracować tak aby dawać "sinusa" i napięcie powinno oscylować wokół 0,5V zmieniając się co 5s na biegu jałowym Czy po wykresie można wnioskować że sonda do wymiany czy raczej coś z katalizatorem? Pierwsza sonda jak widać daje lambda=1. Gazownicy się dziwili trochę że po odpaleniu na biegu jałowym komputer daje duże korekty wtrysku które po dodaniu gazu wracały do podobno prawidłowych i że może z tego powodu palić więcej stojąc w mieście na światłach.
VIDA nie zgłasza żadnych błędów. ELM marudzi w "monitors" że coś nie tak z czujnikiem tlenu i z katalizą.
- ramix
- VOLV
- Posty: 608
- Rejestracja: 2007-05-06, 01:32
- VOLVO: S60
- Silnik: 2.4
- KW/KM/NM: 103/140/200
- Rok: 2007
- Był na spocie: 0
- Przebieg: 0
- Lokalizacja: Gdańsk
- Status: Offline
- Kontakt:
Re: [V70 II 2.4 170km] sondy lambda - przebieg
Snow tylna sonda szaleje. Jej przebieg powinien być bardziej wygladzony. Nie pamiętam teraz jaka powinna być częstotliwość przebiegu ale z twojego wykresu widać że częstosc jest za duża. Generalnie przebieg sondy za katalizatorem nie powinien mieć większej częstotliwość od sondy przed. U ciebie jest to o tyle trudne do sprawdzenia bo pierwsza sonda jest szerokopasmowa i ecm od razu interpretuje to jako lsmbda, więc ciężko porównywać te dwa sygnały. Sygnał drugiej sondy to napięcie, bo ona tylko sprawdza stan katalizatora i nie musi być tak dokładna jak sygnał sondy przedniej. Wnioski: możesz nie mieć już katalizatora, tzn stracił swoje właściwości. Możesz mieć lewe powietrze gdzieś w wydechu w okolicach sond. W silnikach z 2000/2001r mogą być uszkodzone wtryski. Może być uszkodzona sonda tylna
-
- VOLVO
- Posty: 2643
- Rejestracja: 2013-11-18, 21:56
- Imię: Sebastian
- VOLVO: S60
- Silnik: 2.4i B5244S2 AW55-50
- KW/KM/NM: 103/140/220
- Rok: 2002
- Był na spocie: 8
- Przebieg: 355000
- Lokalizacja: Świdnik/Lublin
- Status: Offline
Re: [V70 II 2.4 170km] sondy lambda - przebieg
Po przełączeniu na PB sonda tylna pokazuje 0,74V i napięcie nie faluje na wolnych obrotach, na gazie na wolnych jest głównie 0,06V które czasem (jak na wykresie) sobie rośnie i potem spada znów do 0,06V. Gazownicy ogólnie stwierdzili że wszystko jest podobno dobrze. Ciekaw jestem jak inni mają lub jak jest na LPG prawidłowo. W ASO pytałem to dostałem odpowiedź że katalizator może nie być przystosowany do gazu i sonda może wariować i jeśli nie ma błędów i check'a to nie ma się czym przejmować. Liczyłem że może na forum jest ktoś kto instaluje LPG i jest w stanie powiedzieć jak ma być prawidłowo bo z tego co w VIDA jest napisane to tam podają że lambda ma być 1 i tylna sonda ma dawać 0,6V a nie ma żadnych przebiegów ani dokładniejszych informacji jak prawidłowo powinna wyglądać praca tych sond. Ogólną zasadę znam że napięcie sondy przed katalizatorem powinno się zmieniać od 0,1-0,9V a ta za katalizatorem ma dawać 0,5V albo niewielkie zmiany wokół tej wartości. Pytanie czy w przypadku sond w Volvo ma być tak samo.
Ogólnie temat mnie zainteresował bo odniosłem wrażenie że w trybie mieszanym spalanie LPG na poziomie 14L to trochę dużo - choć nie wiem ile być powinno - obstawiałem że ok. 10-11L. Nie chciałbym też na darmo wymieniać sond jeśli sprawne a serwis podejrzewam na podstawie odczytów z VIDY że pierwsza daje lambda=1 i nie świeci się check powie że wszystko dobrze. Czy wogóle jest możliwe takie uszkodzenie że sonda pokaże dobry współczynnik a będzie padnięta? Wizualna ocena sond bez ich wyciągania wyszła pomyśnie, nie pogięte, kable dobre choć z kolektora ich nie wyciągałem.
Ogólnie temat mnie zainteresował bo odniosłem wrażenie że w trybie mieszanym spalanie LPG na poziomie 14L to trochę dużo - choć nie wiem ile być powinno - obstawiałem że ok. 10-11L. Nie chciałbym też na darmo wymieniać sond jeśli sprawne a serwis podejrzewam na podstawie odczytów z VIDY że pierwsza daje lambda=1 i nie świeci się check powie że wszystko dobrze. Czy wogóle jest możliwe takie uszkodzenie że sonda pokaże dobry współczynnik a będzie padnięta? Wizualna ocena sond bez ich wyciągania wyszła pomyśnie, nie pogięte, kable dobre choć z kolektora ich nie wyciągałem.
- ramix
- VOLV
- Posty: 608
- Rejestracja: 2007-05-06, 01:32
- VOLVO: S60
- Silnik: 2.4
- KW/KM/NM: 103/140/200
- Rok: 2007
- Był na spocie: 0
- Przebieg: 0
- Lokalizacja: Gdańsk
- Status: Offline
- Kontakt:
Re: [V70 II 2.4 170km] sondy lambda - przebieg
Na razie wrzucam zdjęcie sondy przed katalizatorem, która pracuje poprawnie - tzn nie stwarza problemów, a przebiegi poprawnie pracujących sond wrzucę niedługo, jak tylko znajdę czas na podłączenie się kompem do auta.
Sonda przed katalizatorem B5244S2 - DENSO 5010,DOX0412, OE 8658237
Wykres Lambda Front/Rear, RPM,
Nowoczesne silniki pracują na prawie zubożonej mieszance co widać na wykresie - lambda > 1 (uboga mieszanka). Niewielkie zmiany przebiegu przedniej sondy świadczy o szybkiej adaptacji, a to co obserwujemy to stosunek rzeczywistej masy powietrza do teoretycznej. Czyli, jeżeli na 1kg PB potrzeba 14,7 kg powietrza do jego całkowitego spalenia, a faktycznie silnik dostanie 17kg (chociażby ze względu na złe działanie wtryskiwaczy lub złe sterowanie przedniej lambdy) to lambda= 17/14,7 = > 1,15. Ale jeżeli lambda na wykresie dąży do 1 to raczej jest ok.
Zdjęcie przedstawia sondę po przebiegu 115tys km (105 na PB + 10 na PB +LPG). Wykres z kolei jest zrobiony przy uszkodzonym katalizatorze - miałem zamiennik i błąd pojawił mi się po ok 20tys km (15 na PB + 5 na LPG).
BTW siatka na przebiegach VIDy nie jest najdoskonalsza:)
Sonda przed katalizatorem B5244S2 - DENSO 5010,DOX0412, OE 8658237
Wykres Lambda Front/Rear, RPM,
Nowoczesne silniki pracują na prawie zubożonej mieszance co widać na wykresie - lambda > 1 (uboga mieszanka). Niewielkie zmiany przebiegu przedniej sondy świadczy o szybkiej adaptacji, a to co obserwujemy to stosunek rzeczywistej masy powietrza do teoretycznej. Czyli, jeżeli na 1kg PB potrzeba 14,7 kg powietrza do jego całkowitego spalenia, a faktycznie silnik dostanie 17kg (chociażby ze względu na złe działanie wtryskiwaczy lub złe sterowanie przedniej lambdy) to lambda= 17/14,7 = > 1,15. Ale jeżeli lambda na wykresie dąży do 1 to raczej jest ok.
Zdjęcie przedstawia sondę po przebiegu 115tys km (105 na PB + 10 na PB +LPG). Wykres z kolei jest zrobiony przy uszkodzonym katalizatorze - miałem zamiennik i błąd pojawił mi się po ok 20tys km (15 na PB + 5 na LPG).
BTW siatka na przebiegach VIDy nie jest najdoskonalsza:)
-
- VOLVO
- Posty: 2643
- Rejestracja: 2013-11-18, 21:56
- Imię: Sebastian
- VOLVO: S60
- Silnik: 2.4i B5244S2 AW55-50
- KW/KM/NM: 103/140/220
- Rok: 2002
- Był na spocie: 8
- Przebieg: 355000
- Lokalizacja: Świdnik/Lublin
- Status: Offline
Re: [V70 II 2.4 170km] sondy lambda - przebieg
Dzięki za zrzut
Sprawdzę u siebie jak jest podczas jazdy (tu widzę przy ~2000rpm wykresy). Ciekaw jestem jak na jałowych bo na jałowych mi się zmienia sytuacja w momencie pracy na LPG i pracy na PB:
Obroty ~750obr/min. Przy robieniu przebiegu starałem się żeby na każdym paliwie popracował ze 2 min i był czas na ustabilizowanie się warunków pracy sondy [po każdej zmianie rodzaju paliwa.
Sprawdzę u siebie jak jest podczas jazdy (tu widzę przy ~2000rpm wykresy). Ciekaw jestem jak na jałowych bo na jałowych mi się zmienia sytuacja w momencie pracy na LPG i pracy na PB:
Obroty ~750obr/min. Przy robieniu przebiegu starałem się żeby na każdym paliwie popracował ze 2 min i był czas na ustabilizowanie się warunków pracy sondy [po każdej zmianie rodzaju paliwa.
- ramix
- VOLV
- Posty: 608
- Rejestracja: 2007-05-06, 01:32
- VOLVO: S60
- Silnik: 2.4
- KW/KM/NM: 103/140/200
- Rok: 2007
- Był na spocie: 0
- Przebieg: 0
- Lokalizacja: Gdańsk
- Status: Offline
- Kontakt:
Re: [V70 II 2.4 170km] sondy lambda - przebieg
Postarałem się o parę screenów. Generalnie nie mam żadnych błędów w silniku. Poniższe screeny obrazują sygnały sond lambda i prędkośc obrotową silnika. Są to również moje wnioski, które odnoszą się do pracy mojego silnika. Byc może, w niektórych kwestiach się mylę i ktos będzie miał inne spostrzeżenia, więc uprzejmie proszę o wyjasnienia i korekty. Mam nadzieje, że pójdziemy w kierunku ciekawej dyskusji.
I przepraszam za tak długi post
Koledzy mam również pytania co do podziałek w Vidzie.
1.Czy podstawa czasu to gg:mm:ss? To by oznaczało że na wszystkich moich zrzutach jedna podziałka oznacza 1s.
2.Wartości na pionowej osi odczytujemy proporcjonalnie dzieląc oś przez ilośc podziałek?
Chciałbym się upewnic...
Snow, ja myślę że przebiegi należy analizowac przy małej podstawie czasu - 8minut to zdecydowanie za dużo
Warunki: silnik rozgrzany po ok 30km jazdy. Temperatura idelanie w połowie podziałki zegara (wsumie mogłem odczytac z Vidy)
Przykład 1: Bieg jałowy na LPG. Wartości przyblizone: Lambda = 1, RPM = 750, V sondy tylnej = 0.1-0.6V. Ilośc tlenu waha sie od 0 do 3%. Częstotliwośc sondy tylnej = przez 25 sekund dwie zmiany - ciężko mówic o regularnosci
Przykład 2: Bieg jałowy na LPG. Wartości przyblizone: Lambda = 1, RPM = 750, V sondy tylnej = 0.1V. Ilosc tlenu ok 3%. Częstotliwośc sondy tylnej = nie występuje
Przykład 3: Lekkie falowanie gazem na LPG. Lambda = 0.85-1.26, RPM = 850 - 2000, V sondy tylnej = 0.03 - 0.9V. Ilosc tlenu zmienia sie od 0 do 3%. Częstotliwośc sondy tylnej = ok 0.3Hz
b]Przykład 4[/b]: : Moment przełączenia LPG na PB. Widac wzrost napiecia na tylnej sondzie do ok 0.8V. Praktycznie nie ma tlenu w katalizatorze. Przy napięciu ok 0.6V nie ma już tlenu w katalizatorze.
Przykład 5: Bieg Jałowy na PB, stan ustalony (wcześniej chodził na LPG) - dwa poniższe zdjęcia. Lambda = 0.99-1.05, RPM = 760, V sondy tylnej = 0.6 - 0.7V. Ilosc tlenu to 0 %. Częstotliwośc sondy tylnej = nie występuje
Przykład 6: Lekkie falowanie gazem na Pb. Lambda = 0.85-1.3, RPM = 760 - 2000, V sondy tylnej = 0- 0.85V. Ilosc tlenu waha się od 0 kilku %. Częstotliwośc sondy tylnej = zgodne z falowaniem obrotów (falowaniem gazu)
Przykład 7: I spowrotem moment przełączenia PB na LPG
Przykład 8: Tu już spowrotem praca na LPG. Widac, że sygnał tylnej sondy ustalił sie na niskim poziomie ok 0,1. Czyli praca na LPG powoduje ustalenie się niskiego napięcia na tylnej sondzie, przy stałych obrotach, a co oznacza że w katalizatorze jest sporo procent tlenu.
Przykład 9: Ciekawostka - po naciśnięciu autogrid okazuje się że mam bardzo nierówną pracę silnika na LPG. W sumie nie sprawdziłem czy też tak jest na Pb. Obroty zmieniają się w zakresie ok 730 - 760 obr/min i to mnie niepokoi. Wiem, że temat jest inny, ale może ktoś na marginesie podpowie co to może byc. Moim faworytem są wtryski Matrix HS - myślę, że jeden szwankuje, ale jak to sprawdzic i który?
Przykład 8: Lekkie naciśnięcie gazu - obroty w okolicach 1000 obr/min, na LPG i przy wciśniętym autogrid.
Wnioski:
1. Na LPG na biegu jałowym sygnał sondy tylnej bliski 0 co oznacz kilka % tlenu za katalizatorem
2. Na Pb na biegu jałowym sygnał sondy tylnej osiąga wartośc 0.6-0.8V co oznacza zawartosc tlenu bliską 0%
3. Zarówno na LPG jak i na Pb częstotliwośc zmian sygnału sondy tylnej jest znikoma
4. Zmiany sygnału sondy tylnej podążają za zmianami prędkości obrotowej silnika
5. Częstotliwośc tych zmian jest zbliżona do częstotliwości zmian prędkości obrotowej silnika
6. Algorytm badania katalizatora (ten który znam) opiera się na badaniu stosunku zmian sygnału sondy tylnej do sygnału sondy przedniej, więc nie mam alarmu
7. Pytanie czy w związku z znacznymi zmianami przebiegu tylnej sondy przy pracy na LPG i Pb (pkt1 i pkt 2) mam dobrze wyregulowaną instalację?
Niektórzy mowią że tylna sonda jest niepotrzebna, poniewaz nie bierze udziału w regulacji silnika. Ja myślę, że można na podstawie jej pracy wywnioskowac parę rzeczy.
I przepraszam za tak długi post
Koledzy mam również pytania co do podziałek w Vidzie.
1.Czy podstawa czasu to gg:mm:ss? To by oznaczało że na wszystkich moich zrzutach jedna podziałka oznacza 1s.
2.Wartości na pionowej osi odczytujemy proporcjonalnie dzieląc oś przez ilośc podziałek?
Chciałbym się upewnic...
Snow, ja myślę że przebiegi należy analizowac przy małej podstawie czasu - 8minut to zdecydowanie za dużo
Warunki: silnik rozgrzany po ok 30km jazdy. Temperatura idelanie w połowie podziałki zegara (wsumie mogłem odczytac z Vidy)
Przykład 1: Bieg jałowy na LPG. Wartości przyblizone: Lambda = 1, RPM = 750, V sondy tylnej = 0.1-0.6V. Ilośc tlenu waha sie od 0 do 3%. Częstotliwośc sondy tylnej = przez 25 sekund dwie zmiany - ciężko mówic o regularnosci
Przykład 2: Bieg jałowy na LPG. Wartości przyblizone: Lambda = 1, RPM = 750, V sondy tylnej = 0.1V. Ilosc tlenu ok 3%. Częstotliwośc sondy tylnej = nie występuje
Przykład 3: Lekkie falowanie gazem na LPG. Lambda = 0.85-1.26, RPM = 850 - 2000, V sondy tylnej = 0.03 - 0.9V. Ilosc tlenu zmienia sie od 0 do 3%. Częstotliwośc sondy tylnej = ok 0.3Hz
b]Przykład 4[/b]: : Moment przełączenia LPG na PB. Widac wzrost napiecia na tylnej sondzie do ok 0.8V. Praktycznie nie ma tlenu w katalizatorze. Przy napięciu ok 0.6V nie ma już tlenu w katalizatorze.
Przykład 5: Bieg Jałowy na PB, stan ustalony (wcześniej chodził na LPG) - dwa poniższe zdjęcia. Lambda = 0.99-1.05, RPM = 760, V sondy tylnej = 0.6 - 0.7V. Ilosc tlenu to 0 %. Częstotliwośc sondy tylnej = nie występuje
Przykład 6: Lekkie falowanie gazem na Pb. Lambda = 0.85-1.3, RPM = 760 - 2000, V sondy tylnej = 0- 0.85V. Ilosc tlenu waha się od 0 kilku %. Częstotliwośc sondy tylnej = zgodne z falowaniem obrotów (falowaniem gazu)
Przykład 7: I spowrotem moment przełączenia PB na LPG
Przykład 8: Tu już spowrotem praca na LPG. Widac, że sygnał tylnej sondy ustalił sie na niskim poziomie ok 0,1. Czyli praca na LPG powoduje ustalenie się niskiego napięcia na tylnej sondzie, przy stałych obrotach, a co oznacza że w katalizatorze jest sporo procent tlenu.
Przykład 9: Ciekawostka - po naciśnięciu autogrid okazuje się że mam bardzo nierówną pracę silnika na LPG. W sumie nie sprawdziłem czy też tak jest na Pb. Obroty zmieniają się w zakresie ok 730 - 760 obr/min i to mnie niepokoi. Wiem, że temat jest inny, ale może ktoś na marginesie podpowie co to może byc. Moim faworytem są wtryski Matrix HS - myślę, że jeden szwankuje, ale jak to sprawdzic i który?
Przykład 8: Lekkie naciśnięcie gazu - obroty w okolicach 1000 obr/min, na LPG i przy wciśniętym autogrid.
Wnioski:
1. Na LPG na biegu jałowym sygnał sondy tylnej bliski 0 co oznacz kilka % tlenu za katalizatorem
2. Na Pb na biegu jałowym sygnał sondy tylnej osiąga wartośc 0.6-0.8V co oznacza zawartosc tlenu bliską 0%
3. Zarówno na LPG jak i na Pb częstotliwośc zmian sygnału sondy tylnej jest znikoma
4. Zmiany sygnału sondy tylnej podążają za zmianami prędkości obrotowej silnika
5. Częstotliwośc tych zmian jest zbliżona do częstotliwości zmian prędkości obrotowej silnika
6. Algorytm badania katalizatora (ten który znam) opiera się na badaniu stosunku zmian sygnału sondy tylnej do sygnału sondy przedniej, więc nie mam alarmu
7. Pytanie czy w związku z znacznymi zmianami przebiegu tylnej sondy przy pracy na LPG i Pb (pkt1 i pkt 2) mam dobrze wyregulowaną instalację?
Niektórzy mowią że tylna sonda jest niepotrzebna, poniewaz nie bierze udziału w regulacji silnika. Ja myślę, że można na podstawie jej pracy wywnioskowac parę rzeczy.
-
- VOLVO
- Posty: 2643
- Rejestracja: 2013-11-18, 21:56
- Imię: Sebastian
- VOLVO: S60
- Silnik: 2.4i B5244S2 AW55-50
- KW/KM/NM: 103/140/220
- Rok: 2002
- Był na spocie: 8
- Przebieg: 355000
- Lokalizacja: Świdnik/Lublin
- Status: Offline
Re: [V70 II 2.4 170km] sondy lambda - przebieg
Wychodzi na to że na jałowym mamy podobnie. Pewnie bym tematem się nie zainteresował gdyby nie zapis w VIDA :
oraz sugestia gazownika że "źle działa panu jedna sonda więc może więcej palić gdy się stoi w korku". Na Pb widać jest ok bo spełnia mniej-więcej kryteria czyli ~0,6V.
Co do tego że na gazie jest inaczej to też mnie zastanawia choć może faktycznie kwestia innego składu paliwa i produktów jego spalania na które mniej efektywnie działa katalizator Nie mniej uważam że dobrze jakby było i na Pb i na LPG tyle samo na wolnych obrotach napięcia na drugiej sondzie. Tym bardziej że w tej instalacji co mam (STAG300) widzę do ECU LPG podpina się drugą sondę stąd może faktycznie więcej pali jak takie rzeczy dostaje sterownik z sondy.
oraz sugestia gazownika że "źle działa panu jedna sonda więc może więcej palić gdy się stoi w korku". Na Pb widać jest ok bo spełnia mniej-więcej kryteria czyli ~0,6V.
Co do tego że na gazie jest inaczej to też mnie zastanawia choć może faktycznie kwestia innego składu paliwa i produktów jego spalania na które mniej efektywnie działa katalizator Nie mniej uważam że dobrze jakby było i na Pb i na LPG tyle samo na wolnych obrotach napięcia na drugiej sondzie. Tym bardziej że w tej instalacji co mam (STAG300) widzę do ECU LPG podpina się drugą sondę stąd może faktycznie więcej pali jak takie rzeczy dostaje sterownik z sondy.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
- ramix
- VOLV
- Posty: 608
- Rejestracja: 2007-05-06, 01:32
- VOLVO: S60
- Silnik: 2.4
- KW/KM/NM: 103/140/200
- Rok: 2007
- Był na spocie: 0
- Przebieg: 0
- Lokalizacja: Gdańsk
- Status: Offline
- Kontakt:
Re: [V70 II 2.4 170km] sondy lambda - przebieg
Nie miałem czasu przeanalizować temtu dogłębnie ale dorzucę do pieca trochę przemyśleń
Wartość napięcia tylnej sondy podana w Vidzie wynika z tego, iż cały tlen zawarty w spalinach jest zużywany w reakcjach katalitycznych (redukowanie tlenków azotu, utlenienie tlenków wodoru i węglowodorów węgla). Przy spalaniu Pb jest tego sporo i cały tlen zużywany jest na w/w reakcje dlatego tylna sonda powinna wskazywać w większości czasu ok 0.6V, co oznacza praktycznie zerową zawartość tlenu w spalinach. Tylna działa praktycznie w sposób binarny i przyjmuje się że napięcie 0.6V to zero % tlenu a 0.3V to ok 2% - oczywiscie przy zerze dąży do nieskończonośic i ciężko określić dokłądną zawartość tlenu. Z tego można wyciągnąć wniosek, że na PB nasze auta działają ok - tzn mają sprawnie działajace katalizatory, sondy też są ok. Na razie rozważam stan ustalony na biegu jałowym, na rozgrzanym silniku, bo oczywiście przy różnych obciążenieach silnika sonda będzie fluktuować w granicach 0-0.6V
Natomiast pytania pojawiają się przy przełączeniu na LPG, ponieważ na biegu jałowym napięcie spada praktycznie do 0V co oznacza dużą zawartość tlenu. I tu pojawia się pytanaie skąd jest ten tlen? Mieszanka nie jest za uboga ponieważ Lambda z sondy szerokopasmowej praktycznie wynosi 1. Jest napewno róznica w ilości toksycznych substancji w spalinach po spaleniu LPG do których neutralizacji katalizator potrzebuje tlenu:
Tlenek węgla - 40-75% mniej
Węglowodory - 85% mniej
Tlenki azotu - 40% mniej
Dwutlenek węgla - 10-20% mniej
więc teoretycznie w spalinach LPG zostanie więcej tlenu niż w przypadku spalin Pb. Katalizator sam w sobie nie jest źródłem tlenu - on tylko pobudza substancje chemiczne zawarte w spalinach do reakcji między sobą.
Kolejna rzecz to ilość powietrza potrzebna aby osiągnąć wartość stechiometryczną mieszanki - dla Pb wynosi ok 14.7kg a dla LPG ok 15.7kg. Mamy 1kg różnicy, ale to powinno być kompensowane w sterowniku LPG przez odpowiednie ustawienie. Przy założeniu, że sterowniek LPG jest sterowany bezpośrednio przez ECU Pb i nie ma żadnych korekt mamy Lambda 15.7/14.7 = > ok 1.07, czyli mieszanka jest ciut uboga.
I czy to jest właśnie nasz poszukiwany tlen?
I czy myślicie że korekty LPG są zbyt małe na biegu jałowym?
W kolejnym etapie sprawdzę jak to się ma przy różnych obciązeniach silnika.
Wartość napięcia tylnej sondy podana w Vidzie wynika z tego, iż cały tlen zawarty w spalinach jest zużywany w reakcjach katalitycznych (redukowanie tlenków azotu, utlenienie tlenków wodoru i węglowodorów węgla). Przy spalaniu Pb jest tego sporo i cały tlen zużywany jest na w/w reakcje dlatego tylna sonda powinna wskazywać w większości czasu ok 0.6V, co oznacza praktycznie zerową zawartość tlenu w spalinach. Tylna działa praktycznie w sposób binarny i przyjmuje się że napięcie 0.6V to zero % tlenu a 0.3V to ok 2% - oczywiscie przy zerze dąży do nieskończonośic i ciężko określić dokłądną zawartość tlenu. Z tego można wyciągnąć wniosek, że na PB nasze auta działają ok - tzn mają sprawnie działajace katalizatory, sondy też są ok. Na razie rozważam stan ustalony na biegu jałowym, na rozgrzanym silniku, bo oczywiście przy różnych obciążenieach silnika sonda będzie fluktuować w granicach 0-0.6V
Natomiast pytania pojawiają się przy przełączeniu na LPG, ponieważ na biegu jałowym napięcie spada praktycznie do 0V co oznacza dużą zawartość tlenu. I tu pojawia się pytanaie skąd jest ten tlen? Mieszanka nie jest za uboga ponieważ Lambda z sondy szerokopasmowej praktycznie wynosi 1. Jest napewno róznica w ilości toksycznych substancji w spalinach po spaleniu LPG do których neutralizacji katalizator potrzebuje tlenu:
Tlenek węgla - 40-75% mniej
Węglowodory - 85% mniej
Tlenki azotu - 40% mniej
Dwutlenek węgla - 10-20% mniej
więc teoretycznie w spalinach LPG zostanie więcej tlenu niż w przypadku spalin Pb. Katalizator sam w sobie nie jest źródłem tlenu - on tylko pobudza substancje chemiczne zawarte w spalinach do reakcji między sobą.
Kolejna rzecz to ilość powietrza potrzebna aby osiągnąć wartość stechiometryczną mieszanki - dla Pb wynosi ok 14.7kg a dla LPG ok 15.7kg. Mamy 1kg różnicy, ale to powinno być kompensowane w sterowniku LPG przez odpowiednie ustawienie. Przy założeniu, że sterowniek LPG jest sterowany bezpośrednio przez ECU Pb i nie ma żadnych korekt mamy Lambda 15.7/14.7 = > ok 1.07, czyli mieszanka jest ciut uboga.
I czy to jest właśnie nasz poszukiwany tlen?
I czy myślicie że korekty LPG są zbyt małe na biegu jałowym?
W kolejnym etapie sprawdzę jak to się ma przy różnych obciązeniach silnika.
-
- VOLVO
- Posty: 2643
- Rejestracja: 2013-11-18, 21:56
- Imię: Sebastian
- VOLVO: S60
- Silnik: 2.4i B5244S2 AW55-50
- KW/KM/NM: 103/140/220
- Rok: 2002
- Był na spocie: 8
- Przebieg: 355000
- Lokalizacja: Świdnik/Lublin
- Status: Offline
Re: [V70 II 2.4 170km] sondy lambda - przebieg
Nikt niestety chyba nam nie odpowie na nasze pytania Zastanawiam się czy jest możliwe takie uszkodzenie sondy lambda żeby ECU tego nie zauważył i nie wyrzucił błędu a sonda źle działała co by miało wpływ przykładowo na spalanie?
-
- V
- Posty: 31
- Rejestracja: 2014-11-21, 21:45
- Imię: Michal
- VOLVO: S60 I
- Silnik: B5234T3
- KW/KM/NM: 184/250/330
- Rok: 2002
- Przebieg: 216
- Status: Offline
[V70 II 2.4 170km] sondy lambda - przebieg
Mam dokładnie taki sam problem z sondami na PB i LPG.
Tylna sonda na PB około 0.7, na LPG 0.2.
Wzbogacanie mieszanki na LPG nic nie daje, bo pierwsza sonda od razu to wykrywa i korekta idzie na minus.
Rozwiązał ktoś problem?
Tylna sonda na PB około 0.7, na LPG 0.2.
Wzbogacanie mieszanki na LPG nic nie daje, bo pierwsza sonda od razu to wykrywa i korekta idzie na minus.
Rozwiązał ktoś problem?
- Struna
- VOLVO
- Posty: 3578
- Rejestracja: 2013-04-24, 17:34
- Imię: Jurek
- VOLVO: XC90
- Silnik: B6294T
- KW/KM/NM: 310/440
- Rok: 2004
- Był na spocie: 0
- Przebieg: 0
- Lokalizacja: Kraków/Skawina
- Status: Offline
- Kontakt:
[V70 II 2.4 170km] sondy lambda - przebieg
Ale jaki problem - gaz to nie benzyna, skład spalin jest inny i to "wykrywa" druga sonda.
http://www.gcstuning.pl" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- V
- Posty: 31
- Rejestracja: 2014-11-21, 21:45
- Imię: Michal
- VOLVO: S60 I
- Silnik: B5234T3
- KW/KM/NM: 184/250/330
- Rok: 2002
- Przebieg: 216
- Status: Offline
[V70 II 2.4 170km] sondy lambda - przebieg
Dziś testowo odpiąłem sondę regulacyjną, bo na mocno rozgrzanym silniku dziwnie się zachowuje. Sonda za katem zaczęła pracować dokładnie tak samo na obu paliwach czyli po 0.7-0.8. Jak to tłumaczyć?
- Struna
- VOLVO
- Posty: 3578
- Rejestracja: 2013-04-24, 17:34
- Imię: Jurek
- VOLVO: XC90
- Silnik: B6294T
- KW/KM/NM: 310/440
- Rok: 2004
- Był na spocie: 0
- Przebieg: 0
- Lokalizacja: Kraków/Skawina
- Status: Offline
- Kontakt:
[V70 II 2.4 170km] sondy lambda - przebieg
Skoro nie było regulacji to leciał na jakiejś sztywnej dawce trybu awaryjnego.
http://www.gcstuning.pl" onclick="window.open(this.href);return false;