Postarałem się o parę screenów. Generalnie nie mam żadnych błędów w silniku. Poniższe screeny obrazują sygnały sond lambda i prędkośc obrotową silnika. Są to również moje wnioski, które odnoszą się do pracy mojego silnika. Byc może, w niektórych kwestiach się mylę i ktos będzie miał inne spostrzeżenia, więc uprzejmie proszę o wyjasnienia i korekty. Mam nadzieje, że pójdziemy w kierunku ciekawej dyskusji.
I przepraszam za tak długi post
Koledzy mam również pytania co do podziałek w Vidzie.
1.Czy podstawa czasu to gg:mm:ss? To by oznaczało że na wszystkich moich zrzutach jedna podziałka oznacza 1s.
2.Wartości na pionowej osi odczytujemy proporcjonalnie dzieląc oś przez ilośc podziałek?
Chciałbym się upewnic...
Snow, ja myślę że przebiegi należy analizowac przy małej podstawie czasu - 8minut to zdecydowanie za dużo
Warunki: silnik rozgrzany po ok 30km jazdy. Temperatura idelanie w połowie podziałki zegara (wsumie mogłem odczytac z Vidy)
Przykład 1: Bieg jałowy na LPG. Wartości przyblizone: Lambda = 1, RPM = 750, V sondy tylnej = 0.1-0.6V. Ilośc tlenu waha sie od 0 do 3%. Częstotliwośc sondy tylnej = przez 25 sekund dwie zmiany - ciężko mówic o regularnosci
Przykład 2: Bieg jałowy na LPG. Wartości przyblizone: Lambda = 1, RPM = 750, V sondy tylnej = 0.1V. Ilosc tlenu ok 3%. Częstotliwośc sondy tylnej = nie występuje
Przykład 3: Lekkie falowanie gazem na LPG. Lambda = 0.85-1.26, RPM = 850 - 2000, V sondy tylnej = 0.03 - 0.9V. Ilosc tlenu zmienia sie od 0 do 3%. Częstotliwośc sondy tylnej = ok 0.3Hz
b]Przykład 4[/b]: : Moment przełączenia LPG na PB. Widac wzrost napiecia na tylnej sondzie do ok 0.8V. Praktycznie nie ma tlenu w katalizatorze. Przy napięciu ok 0.6V nie ma już tlenu w katalizatorze.
Przykład 5: Bieg Jałowy na PB, stan ustalony (wcześniej chodził na LPG) - dwa poniższe zdjęcia. Lambda = 0.99-1.05, RPM = 760, V sondy tylnej = 0.6 - 0.7V. Ilosc tlenu to 0 %. Częstotliwośc sondy tylnej = nie występuje
Przykład 6: Lekkie falowanie gazem na Pb. Lambda = 0.85-1.3, RPM = 760 - 2000, V sondy tylnej = 0- 0.85V. Ilosc tlenu waha się od 0 kilku %. Częstotliwośc sondy tylnej = zgodne z falowaniem obrotów (falowaniem gazu)
Przykład 7: I spowrotem moment przełączenia PB na LPG
Przykład 8: Tu już spowrotem praca na LPG. Widac, że sygnał tylnej sondy ustalił sie na niskim poziomie ok 0,1. Czyli praca na LPG powoduje ustalenie się niskiego napięcia na tylnej sondzie, przy stałych obrotach, a co oznacza że w katalizatorze jest sporo procent tlenu.
Przykład 9: Ciekawostka - po naciśnięciu autogrid okazuje się że mam bardzo nierówną pracę silnika na LPG. W sumie nie sprawdziłem czy też tak jest na Pb. Obroty zmieniają się w zakresie ok 730 - 760 obr/min i to mnie niepokoi. Wiem, że temat jest inny, ale może ktoś na marginesie podpowie co to może byc. Moim faworytem są wtryski Matrix HS - myślę, że jeden szwankuje, ale jak to sprawdzic i który?
Przykład 8: Lekkie naciśnięcie gazu - obroty w okolicach 1000 obr/min, na LPG i przy wciśniętym autogrid.
Wnioski:
1. Na LPG na biegu jałowym sygnał sondy tylnej bliski 0 co oznacz kilka % tlenu za katalizatorem
2. Na Pb na biegu jałowym sygnał sondy tylnej osiąga wartośc 0.6-0.8V co oznacza zawartosc tlenu bliską 0%
3. Zarówno na LPG jak i na Pb częstotliwośc zmian sygnału sondy tylnej jest znikoma
4. Zmiany sygnału sondy tylnej podążają za zmianami prędkości obrotowej silnika
5. Częstotliwośc tych zmian jest zbliżona do częstotliwości zmian prędkości obrotowej silnika
6. Algorytm badania katalizatora (ten który znam) opiera się na badaniu stosunku zmian sygnału sondy tylnej do sygnału sondy przedniej, więc nie mam alarmu
7. Pytanie czy w związku z znacznymi zmianami przebiegu tylnej sondy przy pracy na LPG i Pb (pkt1 i pkt 2) mam dobrze wyregulowaną instalację?
Niektórzy mowią że tylna sonda jest niepotrzebna, poniewaz nie bierze udziału w regulacji silnika. Ja myślę, że można na podstawie jej pracy wywnioskowac parę rzeczy.